Information för barn

Vad är ASD/Aspergers syndrom?

ASD/Aspergers syndrom gör att man tänker på ett annorlunda sätt. Det kan vara bra för då kan man komma på många smarta idéer. Men det kan också vara jobbigt när andra inte förstår hur man tänker.

“Jag kan alla svenska kungar sen Olof Skötkonung”

Barn med ASD/Aspergers syndrom har ofta ett stort intresse som de kan jättemycket om. Det kallas specialintresse.

“Jag hatar när de leker kull på rasterna för de bara ändrar reglerna hela tiden”

Personer med ASD/Aspergers syndrom brukar vilja veta i förväg vad som ska hända. När lekar ändras eller när något inte blir som planerat kan det kännas jättejobbigt.

“Farfar säger att jag är oartig när jag blundar när han pratar”

Människor använder inte bara ord för att prata. Vi pratar också med kroppen. Vi ler när vi är glada och tittar i ögonen på den som berättar något för att visa att vi är intresserade. För personer med ASD/Aspergers syndrom är det lätt att förstå orden men det kan vara svårare att förstå kroppsspråket.

“Jag vill inte gå på kalas för det är så många barn där”

Barn med ASD/Aspergers syndrom är ofta känsligare än andra för ljud, ljus, lukter, smaker och beröring. Det kan vara kläder som sticks eller mat som inte känns bra i munnen. Man kan blir jättetrött av att gå på kalas eller av att handla på en stor affär där det är mycket folk.

Styrkor och utmaningar

Barn med ASD/Aspergers syndrom är olika, men det finns några styrkor och utmaningar som många har gemensamt.

Styrkor:

  • Ärlighet. Personer med ASD/Aspergers syndrom säger vad de tycker och brukar inte ljuga.
  • Följa regler. Personer med ASD/Aspergers syndrom är jättebra på att följa regler och planer.
  • Tänka annorlunda. Världen behöver personer som inte tänker som alla andra. Annorlunda människor är spännande och ofta smarta.
  • Superkoncentration när något är intressant.
  • Specialintresse. Barn med ASD/Aspergers syndrom brukar kunna mycket mer än alla andra om det som är deras stora intresse.

Utmaningar:

  • Inte vara för ärlig. Ibland blir folk ledsna när man säger något som är sant men som de inte vill höra.
  • Förändringar. Om planer, regler eller något annat ändras kan man bli stressad eller arg.
  • Förstå vad andra menar. När man inte förstår vad andra menar kan man bli ledsen och arg.
  • Koncentrera sig på sånt som inte är intressant men som man måste lära sig.
  • Lyssna på andra när de vill berätta om sina intressen.

Fel och rätt

Fel: Barn med ASD/Aspergers syndrom bryr sig inte om andra.
Rätt: Barn med ASD/Aspergers syndrom bryr sig och vill inte göra någon ledsen. Men ibland kan det vara svårt att förstå vad som sårar andra.

Fel: Barn med ASD/Aspergers syndrom vill inte ha kompisar
Rätt: Det vill de visst! Men en del tycker att det är jobbigt att leka med många samtidigt

Fel: Alla som har ASD/Aspergers syndrom har ett specialintresse
Rätt: Nej. Alla har inte ett specialintresse, men många.

Fel: Barn med ASD/Aspergers syndrom är smartare än andra
Rätt: Man är inte smartare än andra för att man har ASD/Aspergers syndrom.

Fel: Den som har ASD/Aspergers syndrom tycker inte om att kramas
Rätt: Jo. Många gillar att kramas, men inte alla.

Tips från barn

”Jag vill veta innan var vi ska vara och vad vi ska göra i skolan. När vi ska på utflykt ritar fröken rutor med vad som ska hända som i en serietidning”

”Det är så trångt i hallen på morgonen så jag får gå in klassrummet före de andra”

”Det är bra när fritidsfröknarna berättar vilken tid jag ska bli hämtad så slipper jag oroa mig för det”

”Jag har hörselskydd ibland när det är för mycket ljud”

”När jag är trött får jag vara inne och rita på rasten”

”Det är bra att hitta andra barn som gillar samma sak. Jag har fått vänner i min schackklubb”