Arbete och studier

Arbete och studier

Vi tillbringar en stor del av vår vakna tid och våra liv i skolan och på arbetet. Arbetet är förhoppningsvis en möjlighet att göra något meningsfullt och roligt som ger en utmaningar och möjlighet att utvecklas.

Samtidigt kan arbete och studier vara sammankopplade med stress och dåliga erfarenheter. Många har negativa erfarenheter från situationer som inte har fungerat som man velat. Dålig anpassning eller bristande kunskap hos lärare, chefer eller kollegor har gjort att man inte har kommit till sin rätt eller inte trivts. Många har också erfarenhet av att inte ha fått chansen att arbeta och av hur tufft det kan vara att komma in på arbetsmarknaden.

Bygga upp rutiner och hållpunkter

Det kan vara bra att bygga dagen runt rutiner som att ha fasta tider för lunch, pauser eller vissa arbetsuppgifter. Det kanske är extra viktigt om man har ett arbete där man får planera dagen ganska mycket själv. Det finns olika hjälpmedel för att hålla koll på tiden, ett uppskattat sådant är timstocken, men det finns även olika påminnelse- och alarmfunktioner.

Jag schemalägger mina dagar. Sedan är det inte alltid det följs, men det är skönt att få ner det på papper istället för att ha allt i en enda röra i huvudet.

Involvera och ta stöd från andra

Att involvera och ta stöd från andra kan göra det lättare att hålla fokus. Det kan också vara bra att ha någon som kan hjälpa till att stämma av att man har förstått arbetsuppgiften och som kan motivera och peppa. Den personen kan vara en mentor, kollega eller arbetsledare.

Deadlines och belöningar

Att bryta ner saker i mindre delar kan vara ett sätt att öka motivationen och minska motståndet att komma igång med saker. Det kan vara lättare att hålla fokus på uppgiften om man vet att man får ta en kort paus när den är klar.

Jag behöver tydliga mål och att känna att jag blir klar. Därför gör jag en lista på vad jag måste hinna med och sedan börjar jag bocka av den. När jag har gjort det känner jag en kick och blir stolt över mig själv. Känslan av att kunna stryka eller bocka av saker på en lista är skön och att visuellt se att listan blir mindre och mindre visar på att jag har presterat och vad jag lyckats åstadkomma.

Strukturera upp

Beroende på hur ens arbete eller studiesituation ser ut är behoven olika av att skapa struktur. En del gillar att tydliggöra strukturen genom att exempelvis använda sig av olika färger. Listor och anteckningar kan man skriva både för hand och i olika mobilappar och program på datorn.

Att göra-lista

Att göra-listan kan vara ett bra sätt att få överblick över vad som behöver göras och man ser också att man kan pricka av saker. Om det är stora uppgifter kan man bryta ner dem i delmål som går snabbare att klara av. Det kan också vara en bra idé att skatta ungefär hur lång tid varje uppgift ska ta.

Det bästa knepet är att skriva lappar, en för varje uppgift som dyker upp. Och det som kan väntas med får vänta, om det är så att jag befinner mig i en krävande uppgift just då. Varefter uppgifterna klaras av, så slänger jag respektive lapp som de står på.

Skärma av

Om man är känslig för ljud, ljus och andra intryck kan man skärma av på olika sätt. Det finns olika hjälpmedel i form av skärmar, öronproppar och hörlurar som man antingen kan få förskrivna från en arbetsterapeut eller be sin arbetsgivare att köpa in. Om man inte har ett eget rum kanske det finns möjlighet att sitta enskilt för vissa arbetsuppgifter som kräver extra koncentration. För en del fungerar det bra att lyssna på musik och på så sätt stänga ute buller och ljud som stör.

Pausa!

Det kan vara skönt att gå ut och ta lite frisk luft eller en promenad under lunchen för att få energi som gör att man orkar med resten av dagen. Även bokstavligt behöver man fylla på med energi. Det är lätt att glömma eller prioritera bort att äta lunch eller eftermiddagsfika när man är stressad, men att äta regelbundet gör att man orkar mer.

Det är viktigt att ”rasta” när man väl har rast, att man pratar av sig och rör sig! Nu har jag sådan tur att jag har ett så aktivt jobb att jag slipper sitta still hela dagarna, helt perfekt för en sådan som mig!

Tid för återhämtning

En avgörande punkt för många är att ha möjlighet till återhämtning och att ladda om. För en del fungerar det bra att ta en kort powernap när man kommer hem från jobbet. Det kan också vara bra att få till rutiner med att träna eller göra fritidsaktiviteter som ger energi.

Har gjort-lista

Ibland känns det som att den där att göra-listan bara växer och fylls på. Då kan det vara bra att också göra en Har gjort-lista, där man skriver upp allt det man gjort. Så även om Att göra-listan växer, kan man i slutet av dagen eller veckan se och påminnas om att man har gjort en massa saker.